Tur til Europas Nordligste punkt

Her ser jeg sørover mot Nordkapp

Jeg har nå gjennomført mitt mål for denne sommeren.
Å besøke både Europas sørligste - http://www.mitt-hellas.com/411784555

og Europas nordligste punkt som er:

Knivskjelodden - 71° 11' 08”    ikke   Nordkapp - 71° 10′ 21″

Den 31. juli 2016 gikk jeg DNT-fotruten fra parkeringsplass sør for Nordkapp
og til Knivskjelodden.
Det var ikke spesielt godt vær men turen gikk ganske greit
da sikten var bra.

Jeg brukte ca. 5,5 timer tur/retur, og var nummer 3
som skrev i "besøksboka" denne dagen

OM TUREN:

25.07.16:
Turen starter fra mitt hjemsted i Hurdal kl. 09. Alt utstyret ble pakket i bilen i går.
Over til Minnesund til E6 og videre på E6 langs Mjøsa til avkjøring mot Elverum og til Elverum. Fra Elverum oppover Østerdalen til en rasteplass hvor jeg spiser frokost - 118 km.
Videre forbi Tynset og til en rasteplass på fjellet litt avslapping - 291 km. Videre ned til E6 sør for Berkåk og E6 videre til Flakk camping sør for Trondheim for første overnatting.
Har nå kjørt 449 km. Setter opp teltet og slapper av - tar en tur ned på fergekaia for å sjekke fergetidene i morgen. Og det ble også en Piza på et serveringssted v/kaia.

26.07:
Ferga over til Rørvik - med plan om å kjøre RV 720 til RV 17 nord for Steinkjær. Men her var det så mye veiarbeid og omkjøringer at jeg ikke fant riktig vei. Kjørte derfor RV 755 på vestsiden av Trondheimsfjorden til E6 nord for Verdal. E6 videre til avkjøring RV 17 nord for Steinkjær.
RV 17 forbi Namsos - ferge Holm - Vennesund - og til Brønøysund. Fremme kl. 16 - 935 km. Overnatting Thon Hotell Brønøysund (er medlem).

27.07:
Skulle egentlig hatt ferge fra Horn og videre nordover mot Sandnessjøen, men her var det problemer. Kjørte derfor til E6 og E6 til RV 78 nord for Mosjøen. Videre RV 78 (med bl.annet ny tunell) til RV 17 nord for Sandnessjøen. Til Sandnessjøen og videre sørover RV 17. Ferge over til Hærøy. Kjørte litt rundt, men fant ikke noe ledig bosted. Kjørte videre til Bjørn på Dønna (smale veier m/møteplasser). Hurtigferge til Sandnessjøen.
Videre riksvei 17 til Levang og ferge til Nesna. Videre på riksvei 17 til Kilboghamn - ankomst kl. 17.30 - 1368 km. Overnatting Polarcamp.

28.07:
Avgang Kilboghamn m/ferge kl. 8.30 til Jektvik. Videre RV 17 til Ågskardet og ferge til Forøy. Videre RV 17 til RV 80 og til Bodø - 1578 km. Til fergekaia for å ta ferge til Lofoten, men ferga ble full før det var min tur - og flere timer til neste ferge.
Valgte derfor å kjøre E6 nordover istedet. Og for å gjøre det kort - kl. 9 den 29.07 var jeg fremme i Honningsvåg. Og nå har tripptelleren streiket så jeg vet ikke hvor langt jeg totalt har kjørt.
Sjekket inn på Hotell Scandic. Avslapping/soving etter turen. God fiskelunsj og fiskemiddag på spisested i sentrum.

30.07:
Kjørte til parkeringen for å gå DNT-stien til Knivskjelodden, men tett tåke så jeg tok ikke sjangsen på å gå i dag. Tilbake til hotellet for avslapping, fottur i området og god fiskelunsj og fiskemiddag på samme sted som i går.

31.07:
Nytt forsøk på turen til Knivskjelodden. Denne gang gikk det greit - med ganske bra vær - bare litt regn - og bra sikt.
Start fra parkeringen kl. 9.30 og fremme på Knivskjelodden kl. 12.15. Var nr. 3 som skrev i besøksboka denne dagen. Tilbake på parkeringen kl. 15.15. Målet er nådd - jeg har besøkt Europas sørligste og nordligste punkt samme sommer.
Etter litt avslapping på hotellet blir det en god fiskemiddag på stamstedet.

01.08:
Avgang Honningsvåg kl. 8.45. E69 Kåfjord - Repvåg - Olderfjord. E6 Skaidi - over Sennalandet til Alta og videre Langfordbotn - Bufjord - Sørstraumen - Forselv - Storslett - Sørkjosen - Olderdalen - Birtavarre - Skibotn og til Narvik - ankomst 19.30. Overnatting Narvik Hotell.

02.08 - 04.08:
Kjørte nordover igjen til E10 og E10 gjennom hele Lofoten til Å. Ferge Moskenes - Bodø. Overnatting Scandic Havet til 04.08.
03.08: Jeg er medlem i Redningsselskapet og tidligere i sommer fikk jeg invitasjon til å besøke en redningsskøyte.
Redningsskøyta i Bodø har ankringsplass i nærheten av hotellet, og den ene dagen lå båten v/kai og jeg tok en tur ombord - og fikk en god orientering av mannskapet.
Prøvde å få kontakt med kjente i Bodø, men de var på hytta.

04.08 - 06.08:
Kjørte Bodø - Brønnøysund. E6 til Mosjøen og videre til Sandnessjøen. RV 17 - med ferger Tjøtta - Forvik og Andalsvågen - Horn - og til Brønnøysund. Opphold Thon Hotell - 04.08 - 06.08. Planen var å beøke noen øyer utenfor Brønnøysund - bl.a. Ylvingen og Vega - men det var ikke bra nok vær.

06.08 - 08.08:
RV 17/E6 til Steinkjær hvor jeg besøkte kjente og videre til Vinjeøra med opphold til 08.08.
Siste dag - Vinjeøra - til E6 via Berkåk og E6 til Biri. RV33 til Lena og videre over åsen og hjem.
Det bygges mye ny vei gjennom Gudbrandsdalen så det var svært mange 60-soner.

Siden tripptelleren min streiket underveis har jeg ikke eksakt oversikt over totalt kjørte kilometer, men etter å ha regnet litt - dreier det seg om ca. 630 mil.

En fin og litt slitsom tur er gjennomført og jeg har nådd mitt mål for denne sommeren -

å besøke både Europas sørligste og nordligste punkt.