Thailand Nord

Se her for en oversikt over turen.

Vi blir hentet på flyplassen i Chiang Mai av guiden og sjåføren som skal være våre medhjelpere på turen i nord. Vi har en lang reise bak oss, og kunne nok tenke oss litt avslapping før vi begynner å utforske området.
Men vi blir kjørt direkte ut på første "utflukt" til toppen av Suthep Mountain hvor vi har utsikt over Chiang Mai og områdene rundt. Her oppe ligger det en rekke templer og statuer, store dekorerte bilder av kongefamilien mm. Vi ser oss omkring og blir overveldet av alt det fine. Vi blir også på behørig måte velsignet i et av templene slik at turen skal bli vellykket. Vi får et bånd rundt håndleddet som bevis på velsignelsen.
Etterhvert kjører vi nedover alle svingene til Chiang Mai og til en restaurant hvor vi spiser lunsj. Det er bufé så vi kan smake på mange spennende retter.
Etter å ha spist og slappet av litt går turen videre til gamlebyen og to av de kjente templene der.
Og så er det endelig tid for å dra til hotellet for en etterlengtet dusj og avslapping. Det har vært en varm dag og det er godt å komme til et kjølig rom på Hotell Centara Duangtawan  som ligger sentralt i Chiang Mai - og vi får et utmerket rom i 15. etasje med fin utsikt over byen.
Vi slapper av noen timer og går deretter ned i restauranten for en god middag. Deretter slapper vi av i baren en stund. Vi har blitt anbefalt og har bestemt oss for å besøke nattmarkedet som bare ligger ca. 200 meter fra hotellet.
Det blir tiden da nattmarkedet åpner og vi går bortover gata, og det er ikke vanskelig å finne frem. Her ligger det salgsboder langs gata, og på et område på andre siden. Du må gå i kø da det er utrolig mange her. Vi går minst en runde og det blir noen innkjøp. Det er strevsomt og vi setter oss ned for å drikke litt. Singha er et godt valg i den varme natten. Vi treffer også de andre i gruppen.
Men det er snart en ny dag - vi må få oss litt søvn - minibussen skal hente oss kl. 9.

Vi får sovet noen timer, og er på plass når minibussen henter oss. Guiden forklarer dagens program. Vi skal på en runde i butikker med Thai spesialiteter. Første stopp er en fabrikk hvor de produserer thaisilke. Vi får se hele produksjonsprosessen fra silkeormene til ferdig produkt. De har også eget utsalg, så det blir noen innkjøp. På turen videre er vi innom butikker med smykker, pottemakeri, trearbeider mv.
Etterhvert er det klart for dagens lunsj, og vi blir kjørt til en restaurant hvor vi velger oss noen retter, bla. suppe. Det er noen som spør guiden hva som er i suppen, men hun svarer at det skal vi få vite etterpå. Vi koser oss og alle synes det er kjempegod mat. Og så var det spørsmålet om hva som var i suppen - jo bla. slanger... Vel det skremte ikke meg, jeg spiste mye god suppe de ukene vi var i Thailand.
Om kvelden hadde vi bestilt "bord" på en restaurant ved elven med mat, drikke og underholdning. Vi ble kjørt både til og fra. Det ble en underholdende kveld med mye mennesker, underholdning (danseoppvisning) og god mat.

Vårt opphold i Chiang Mai er over og vi skal videre. Minibussen henter oss tidlig og første stopp er Bai orkide- og sommerfuglhage hvor vi får tid til å se oss omkring. Videre går ferden til elven Mae Ping og elefant-show. Etter showet er det anledning til ridetur. Det er plass til to på hver elefant i tillegg til "sjåføren". Først ut i elven og nedover denne et stykke - så opp på motsatt side og innover en sti i "jungelen". Nå er det slik at "drivstoffet" til elefanter bl.a. er bananer. Det var derfor satt opp plattformer på strategiske steder hvor det ble solgt bananer. Og vi som var passasjerer kjøpte en klase eller to slik at elefanten skulle klare hele turen med oss på ryggen. Etter en fin, men vuggende tur var vi tilbake, og det var mulig å kjøpe bilde av oss på elefanten.
Deretter var det tid for lunsj, og transporten til lunsjstedet var bambusflåter et stykke nedover elven. Underveis kunne du få kjøpt kaldt drikke av en fyr som "svømte" i elven.
Fremme ved lunsjstedet var det bufé, så vi kunne få smakt på mange retter. Et koselig sted ved elven.
Etter lunsj var det klart for en lengre tur med minibussen nordover mot grensen til Burma (Myanmar).
Det er sen ettermiddag når vi ankommer Ban Thaton og Maekok River Village Resort, hvor vi skal tilbringe 1 natt.
Etter å ha sjekket inn tar vi en tur i området for å finne et sted å spise middag. Vi finner et greit sted og koser oss en stund. Rekker også innom en lokal bar før det er sengetid etter en lang dag.

Neste dag er vi tidlig oppe. Minibussen henter oss og kjører oss opp i høyden mot grensen til Burma. Her er det flere store Buddha-statuer og et nytt tempel er snart ferdig. Det er fin utsikt over området og elven vi snart skal ut på.
Ned igjen til bostedet og ned til elven til vårt transportmiddel denne dagen - 2 bambusflåter. Vi laster ombord bagasjen og innstallerer oss under bambustaket. Det er to rormenn på hver flåte - en foran og en bak. Det er ingen motor, så vi glir stille av sted i samme fart som strømmen i elven. Stillheten blir av og til brutt av hurtiggående "longtail"-båter hvor turistene ombord ser misunnelig på vår stille ferd. Vi passerer små samfunn, Buddha-statuer og templer. Vi passerer også hardt arbeidende Thai´er som står til livet i vannet og samler stein i "langhalebåten" sin for å selge lasten på leveringsstedet ved elvebredden. De får "hele" 100 bath (ca. kr. 18,-) for hele lasten. Vi passerer også langs frodige marker og "skoger". Underveis legger vi inntil bredden for lunsjstopp, og mannskapet lager en utmerket varm lunsj til oss.
Etter lunsj går ferden videre. Det er lite vann i elven så vi noen steder blir sittende fast i bunnen. Men mannskapet får oss videre, og etter et par store svinger i elven kommer vi til vårt bosted for de neste 2 nettene - Huai Khum Resort. Stedet ligger i et jungellignende skogholt, med et stort grøntområde med basseng. Vi blir innkvartert i koselige enkle bambushytter med god komfort. Om kvelden spiser vi middag i "spisesalen" - en terrasse med tak over. Det ligger et kristensamfunn med et stammefolk i nærheten, og under middagen får vi besøk av noen unge jenter som synger for oss. Meget koselig.
Vi nyter den milde kvelden, med alle sine lyder før vi går tilsengs.

Neste dag er avslappingsdag. Vi kan gjøre som vi vil. Det blir en lang frokost. Vi har også planlagt litt på forhånd, og tar med oss innkjøpte kladdebøker, blyanter og fargestifter, for å besøke det lille kristensamfunnet. Vi blir godt mottatt og deler ut tingene vi har kjøpt til barna.
Etter turen samles vi ved bassenget, og vår utmerkede guide tilbyr annsiktsmassasje. Det er en nytelse å ligge der og bli massert. Og det er fint med en rolig dag. Om kvelden blir det igjen en koselig middag i den lune kvelden. Livet er topp.
Men vi skal videre i morgen så vi går tidlig til sengs.

Neste morgen blir vi hentet av en "langhalebåt" og får en rask tur et stykke nedover elven til der minibussen venter.
Første stopp denne dagen er "langhalslandsbyen", hvor en burmesisk stamme oppholder seg deler av året. Helt fra de er små har jentene blitt utstyrt med gylne metallspiraler rundt halsen, som de bærer gjennom hele livet. Noen hadde også slike spiraler fra knærne og ned til foten. De lever av å selge suvenirer til turistene.
Vi drar videre (med lunsjstopp)  til den travle og eksostiske grensebyen mot Burma - Mae Sai. Her er det mulighet for å ta en tur over grensen til Burma og grensebyen Thachilek. Noen av oss velger dette, og etter en del papirarbeid, fotografering og stempling i pass, er vi godkjent for en tur over i dette "lukkede" landet. Etter en kort tur over grensebroen tar vi et par "drosjer" - Tuk Tuk - opp til et fint tempelområde. Etterpå går vi gjennom en bydel og til grensemarkedet hvor det er et eneste kaos av selgere. Det er svært mange tiggende barn, og egentlig ikke noe greit, men vi får et innblikk i fattigdommen i dette landet.
Tilbake til Thailand over grensebroen, stempling i pass mm. før vi igjen kan starte minibussen for videre ferd.
Målet denne dagen er det Gylne Triangel - grenseområdet Thailand-Burma-Laos ved Mekongelven - og Hotell Golden Imperial Triangle Resort hvor vi skal tilbringe 1 natt. Vi får et fint rom med balkong og utsikt over området og elven.
Om kvelden finner vi et spisested med Bufé, og spiser mange spennede retter.

Det er siste dag i nord. Det blir tid til en runde i området - mange butikker og salgsboder. Det blir også en båttur på Mekongelven - først oppover langs kysten mot Burma, deretter over til Laos-siden og nedover til en laotisk øy som ligger ute i elven. Vi stopper her og uten visum og pass går vi i land. Også her er det mange salgsboder og mye å bruke penger på.
Etter båtturen besøker vi Opiummuseet. Det blir også tid til en god lunsj, før minibussen bringer oss til flyplassen i Chiang Rai for flytur via Bangkok til Krabi i syd.
Det har vært fine og spennende dager på vår tur i nord, og vi tar et varmt farvel med vår utmerkede guide og sjåføren.
Blir du med videre? - velg Thailand Syd i menyen.