Sykkel Nordjylland

Sykkelruter på Nordjylland

I august 2012 ( 2 år etter turen til Bornholm) er jeg tilbake i Danmark for bla. å sykle noen av sykkelrutene på Nordjylland.

Som du kan se av oversikten ovenfor er det mange ruter å velge mellom (klikk på bildet så blir det litt større). Jeg har valgt noen ruter i nærheten av der jeg bodde, og noen andre steder på Nordjylland - der jeg bruker bilen til utgangspunktet for turen.
Og basen denne gang er den lille landsbyen Lønstrup, som ligger på vestkysten ca. 2 mil sør for Hirtshals. Jeg har vært her tidligere og liker meg godt i denne lille idyllen.

Jeg leide denne lille hytta nord for Lønstrup - ca. 20 min. å gå til sentrum.
Nasjonal sykkelrute 1 (Vestkystruten) passerer ca. 100 meter fra hytta, så det er lett å komme ut i rutesystemet.
Dansk Cyklist Forbund har en fin guidebok m/sykkelkart over alle rutene på Nordjylland, som kan anbefales.

Lengde angitt for hver tur er iflg. egen sykkelcomputer.

Tur 1 - total lengde 47 km.
Turen går langs nasjonal sykkelrute 1 nordover mot Hirtshals. Fra bostedet gjennom sommerhusområdet nord for Lønstrup, gjennom Skallerup Klit Feriesenter. Deretter på sykkel-/ridesti et par kilometer. Så noen kilometer på asfaltert vei, før det igjen er noen kilometer på grusvei og sti. Videre følger ruten mindre trafikkerte veier (med en del høyre/venstre i diverse kryss - følg med på kartet) før ruten svinger inn i Tornby Klitplantasje. Her går ruten på grusveier og stier i småkupert lettsyklet terreng til du kommer ut på veien mellom RV 55 og Tornby strand. En tur nedenom stranden for en dukkert kan anbefales.
Jeg syklet videre bort til RV 55 og fulgte sykkelstien langs RV 55 sydover igjen. Litt nord for Hjørring krysser øst-vest rute 62 RV 55, og jeg fulgte denne vestover igjen til jeg kom inn på rute 1, og tilbake til bostedet.

Den regionale sykkelrute 62 knytter sammen de nasjonale nord-syd-rutene 1 Vestkystruten, 3 Hærvejsruten og 5 Østkystruten.
Sykler du rute 62 noen kilometer østover fra rute 1 kommer du til rute 63 som er 8 km lang og knytter sammen rute 62 med rute 1 øst for Hirtshals.

Tur 2 - total lengde 68 km.
Rute 1 fra bostedet til rute 62. Rute 62 til RV 55 og videre østover i nordre del av Hjørring. Deretter nordover i nærheten av E39 til toplankrysset nord for Hjørring. Det er egen sykkelsti under krysset. Videre nordøstover til rute 63.
Rute 63 nordover til rute 1 øst for Hirtshals. Rute 1 inn til Hirtshals, med stopp for væskepåfyll mm. i Hirtshals.
Etter en god pause - videre på rute 1 sydover, en tur nedenom Tornby strand - videre gjennom Tornby Klitplantage og tilbake til bostedet  - se detaljer under Tur 1.

Tur 3 - total lengde 54 km.
Jeg tar bilen sydover til Blokhus for å sykle rute 1 derfra og sydover. Fra Blokhus til Løken går rute 1 på stranden - ca. 14 km. Det er lov å kjøre bil på stranden, også sørover mot Rødhusområdet. Siden det er en fin dag velger jeg å sykle på stranden sørover istedet for å følge rute 1. Det er fast og fint å sykle og jeg nyter turen.
Ved Rødhus forlater jeg stranden og finner igjen rute 1 like før den svinger inn i Tranum Klitplantage. Inne i skogen sykler jeg feil, noe som ikke er uvanlig for min del. Jeg har med kart, men er ikke flink til å se på det underveis. Det blir derfor en tur på kryss og tvers på mindre veier, til jeg etterhvert er tilbake på rute 1 ved Tanum Strand. Planen er å sykle til Slettestrand før jeg snur og sykler tilbake. Selv om det er dårlig grusvei med mye stein på strekningen går de 5 km. relativt raskt. Det blir en god pause med væskepåfyll mm. ved den fine stranden, før jeg starter på turen tilbake til Blokhus. Og jeg klarer å følge rute 1 hele veien tilbake. I Blokhus er det altfor mye turister etter min smak, så jeg drar tilbake til Lønstrup for å nyte god mat og godt drikke på stamstedet Cafe Slugten - med god oversikt over det som skjer i hovedgata.

Tur 4 - total lengde 57 km.
Jeg tar bilen til Skiveren Camping som ligger ved rute 1 mellom Hirtshals og Skagen. Turen starter på mindre trafikkert vei østover i retning RV 40 mot Skagen. Etter å ha pasert Råbjerg kirke går rute 1 inn i klittområdet vest for RV 40. Her er det småveier på kryss og tvers - stort sett med fast dekke, så det er viktig å følge med på skiltingen. Bl.a passeres Råbjerg Mile, Danmarks største vandreklitt. Denne sandklitten er ca. 35-40 m høy, og rommer ca. 4 millioner m3 sand - et imponerende syn.
Etter noen kilometer krysser rute 1 under RV 40 og passerer jernbanesporet til Skagen. Herfra og til Skagen går rute 1 stort sett i et åpent klitområde - og stort sett på sykkelsti med fast dekke - til du kommer inn i Skagen klitplantage noen kilometer sør for byen. Jeg sykler inn i sentrum og til havna, hvor det er gode muligheter for væskepåfyll og god mat. Etter en god pause, sykler jeg samme vei tilbake til bilen, med kun en stopp ved Den tilsandede Kirke. Denne turen var den fineste jeg syklet under dette oppholdet på Nordjylland.

Tur 5 - total lengde 65 km.
Også denne dagen tar jeg bilen til Skiveren camping, hvor jeg parkerer. Rute 1 vestover gjennom Tversted plantage, gjennom Tversted og videre østover - etterhvert på sti som svinger helt nedenom sjøen ved Uggerby Å. Videre gjennom Uggerby Plantage til rute 63. Rute 63 sørover til rute 62. Rute 62 østover. Det er motvind og blanding av asfalt og grusdekke. Jeg hadde egentlig tenkt å sykle helt til rute 3 og ta denne nordover igjen, men når jeg kommer til Sindal føler jeg at det blir for langt. Jeg velger derfor å ta sykkelstien langs hovedveien mellom Sindal og Tversted.
Her er ikke vinden sjenerende, det er relativt flatt og turen til Tversted går raskt. Fra Tversted - Rute 1 tilbake til bilen, med en liten avstikker til Tversted Søer.
På grunn av vinden ble denne turen ganske tøff.

Tur 6 - total lengde 51 km.
Rute 1 fra bostedet gjennom Lønstrup og langs veien videre sørover i retning Løkken, etterhvert gjennom sommerhusområdene Nørre Lyngby og Furreby til rundkjøringen m/RV 55 nord for Løkken sentrum. Videre gjennom Løkken og ned til Løkken strand, hvor det ble en avslappende stopp på stranden med medbragt drikke/mat.
Tilbake gjennom Løkken til rundkjøringen. Herfra valgte jeg sykkelstien langs RV 55 i retning Hjørring. Denne gangen var jeg heldig og fikk medvind nordover. Computeren viste ca. 50 km/t på det raskeste. Ved Hundelev svingte jeg vestover i retning Lønstrup, og fortsatte på mindre veger via Venneberg, Skallerup kirke, Klitgården, Nørlev strand, Skallerup Klit og tilbake til bostedet. En fin tur, stort sett på fast dekke.