Thailand syd

Se  her  for en oversikt over turen.

Etter flyturen fra Chiang Rai via Bangkok ankommer vi Krabi flyplass om kvelden. Der blir vi hentet med minibuss og kjørt til Ao Nang og hotellet Ban Baan Dalay hvor vi skal være 1 natt.
Det blir middag i gata bortenfor hotellet.

I dag skal vi ha rutebåten til Phi Phi kl. 9.00, og er tidlig oppe. Vi må pakke om alt vi har med oss, da vi kun skal ha med det vi trenger på turen sydover. Resten legges igjen på hotellet til vi kommer tilbake.
Vi blir kjørt til kaia av minibussen, og får plass på fordekket i en ganske full båt. Det blir en fin 2 timers båttur til PhiPhi Lay som er den befolkede øya. Den andre heter PhiPhi Don. Når vi ankommer plasserer vi bagasjen på kaia, da den hentes av hotellet, som ligger litt utenfor sentrum. Vi får en fin spasertur gjennom "byen" til bostedet Phi Phi Andaman Beach Resort, hvor vi skal tilbringe 2 netter.
Etter lunsj går vi ombord i en "langhalebåt" for en tur rundt PhiPhi Don. Vi er litt senere ute en de andre sightseeing-båtene, så det blir en forholdsvis rolig tur. Halvveis rundt tar båten oss inn i en bukt, med stranden hvor deler av filmen The Beach er innspilt. Ved denne stranden er det fortsatt mange båter, så vi legger til ved nabostranden, som vi har helt for oss selv. Her bader vi og slapper av i solen, før ferden videre rundt øya og tilbake til bostedet.
Etter å ha slappet av en stund tar vi en tur inn til sentrum, hvor det er livlig, med butikker, spisesteder, barer mv. Vi går litt tilbake i retning hotellet før vi finner en restaurant hvor vi spiser middag og slapper av. Det blir ikke noe natteliv, da det er nye utflukter i morgen.

Neste dag, etter en god frokost, blir vi hentet av "langhalebåten". Denne dagen skal vi rundt PhiPhi Lay.
Vi drar først rundt nordspissen av øya før vi stopper ved et par strender for bading/snorkling og soling. Vi ser flere steder spor etter Tsunamien i 2004. Så går ferden videre til østsiden av øya hvor vi stopper ved en lang strand og et spisested. Her får vi ordnet et bord i skyggen under et tre på stranden, hvor vi inntar en god lunsj, bader og koser oss. Det er langgrunt her og vi har fortøyd båten litt langt inn. Heldigvis oppdager vi at det begynner å bli lavvann akkurat i tide til at vi får skjøvet den lenger ut.
Turen går videre tilbake til bostedet, for avslapping mm. frem til middag. I morgen skal vi forlate "sivilisasjonen" for en stund, og det blir ingen sen kveld.

Oppe ganske tidlig og en god frokost på bostedet, før pakking av bagasjen, som blir fraktet til kaia. Vi skal ha rutebåten til Koh Lanta kl. 10. Fremme på Koh Lanta etter en fin tur foran på dekk, blir vi kjørt sydover øya til "Last Place Resort" hvor vi inntar en god lunsj. Et spesielt sted inne i "jungelen".
Vi er spente på resten av turen, hvor vi disponerer "vår egen" båt. Og etter en kort kjøretur er vi fremme ved kaia der båten ligger - en ganske stor "langhalebåt" ved navn "Queen of Ao Nang II", se fotoalbumet. Vi blir møtt av mannskapet på 2. Det er ikke ofte 5 reisende har 3 hjelpere på sin tur.  Bagasjen og passasjerene ombord. Det er god plass til oss 5. Båten kan nok ta 15 uten problem.
Snart er vi på vei forbi mange øyer, mot vårt mål for dagen, øya Koh Muk og Charlie Beach Resort hvor vi skal være 3 netter.
Charlie Beach Resort var nok det beste anlegget vi bodde på totalt sett, selv om noen av hotellene i nord hadde bedre standard. Anlegget består av bungalower nesten på stranden. Det er sand helt frem til døra der du bor og foran inngangen er plassert en stor krukke med vann slik at du kan skylle bena før du går inn. Foran anlegget ligger en stor strand med fin sand. Se bilder i fotoalbumet.
Vi installerer oss og tilbringer resten av dagen på den fine stranda, med mange turer i det varme vannet.
Om kvelden spiser vi middag på en "restaurant" som ligger i "jungelen" på baksiden av anlegget. Også her får jeg kjempegod suppe.

Etter en god frokost neste dag tar noen av oss båten rundt øya, med første stopp ved Diamant-grottene. Her får vi utdelt svømmevester og svømmemaske/snorkel. Vi svømmer inn i og gjennom grotten og inn til en liten strand som ligger helt skjermet av høye klipper. Etter å ha svømt tilbake gjennom grotten, snorkler vi litt i det klare vannet og ser på alle de fargerike fiskene.
Videre går båten rundt nordspissen og til den eneste "byen" på øya. Vi bestemmer oss for å gå tilbake til bostedet, og går i land. Vi går gjennom byen som ble hardt rammet av Tsunamien i 2004, og det er bygd opp mange nye hus. Siden en i gruppen er lærer må hun også en tur innom den nye skolen.
Videre går vi tvers over øya tilbake til bostedet. Etter lunsj blir det avslapping på stranden og mange turer ut i det fine og varme vannet.
Middag på samme sted som kvelden før. Masse god mat - og jeg spiser suppe...

Neste dag, etter en god frokost, skal vi igjen på utflukt med båten. Denne dagen går turen til naboøya Koh Kadran. Vi har med lunsj og tilbringer hele dagen på den fine stranden. En herlig dag med mye sol og varmt vann. Vi snorkler mye og ser på alle fiskene. Mannskapet dekker opp til lunsj på stranda, med mye godt, hvit duk mm. Etterhvert dukker det opp noen sightseeing-båter fra Ko Lanta og det blir livlig i vannet utenfor. Heldigvis kan ikke båtene gå inn til stranda.
Etter en fin dag drar vi tilbake til bostedet for igjen å se en kjempefin solnedgang, se fotoalbum.
Vi skal feire litt i kveld - det eneste ekteparet i gruppen har jubileum. De to andre damene har ordnet med middag mm. - med egen oppdekning på stranden - og ekstra kake for anledningen. Det blir oss 5, guiden og mannskapet.
Den ene av mannskapet har med gitaren, og det blir musikk og sang.  En minnerik kveld.

Neste dag skal vi videre til den siste øya på denne turen. Vi pakker og går for å spise frokost. Da får vi vite at båten vår har kantret og ligger med bunnen i været. Det har vært noe sjø om natten, men mannskapet har sovet ombord som de andre nettene. De var heldige for kantringen skjedde etter at de hadde dratt inn til guiden for å dusje og fikse seg.
Det ble gjort forsøk på å snu båten men det gikk ikke. Derfor ble det satt igang andre tiltak for å få oss videre til neste øy.
Reisen ble slik: Over til landsbyen på andre siden med "drosje". Og drosjen var en motorsykkel med bagasje-sidevogn. Og han klarte å få med alle 5 + bagasje på to turer.
Taxi "langhalebåt" videre til vårt neste mål, øya Koh Ngai og Thap Warin Resort, hvor vi skal tilbringe 2 netter.
Det er litt sjø på turen, så vi blir litt våte av sjøsprøyten, men det er jo ikke kaldt vann, så det går helt fint.
Koh Ngai er også en liten øy med noen turistanlegg på østsiden av øya, langs en lang fin strand.
Vi installerer oss i enkle bungalower, spiser lunsj, tar en tur på stranda, bader og snorkler. Og om kvelden blir det middag på bostedet. Guiden forteller da at de har fått snudd båten, men den er noe skadet slik at vi ikke kan bruke den på resten av turen.

Neste dag starter med en god frokost. Det er ikke lagt opp noe spesielt program for denne dagen, men guiden foreslår å leie en "langhalebåt" og dra rundt til andre siden av øya. Jeg blir ikke med på turen, og går i stedet en tur bortover stranda, bader og soler meg.
Jeg har imidlertid sett på kartet at det går en sti tvers over øya til en "restaurant" på andre siden. Jeg regner med at de andre skal spise lunsj der. Jeg prøver å finne starten på stien, men må spørre på et av bostedene før jeg finner den. Når jeg har funnet den er det lett å finne frem gjennom "jungelen" over til andre siden. Jeg kommer før de andre og sitter og slapper av med litt drikke når båten kommer. De blir overrasket over å finne meg der. Vi spiser og slapper av. Når de andre drar videre med båten, velger jeg å gå samme veg tilbake til bostedet. Det er siste dag her i sør så det blir en lang dag på stranden. Etter en god middag slapper vi av på terrassen mot sjøen med noe godt i glassene. Vi er enige om at det har vært en fin tur her i sør.

I dag skal vi tilbake til Ao Nang. Hadde vi hatt båten vår ville en del av turen tilbake vært forbi flere øyer nordover og så inn til fastlandet. Istedet ble det taxi-båt rett over til fastlandet fra øya, og minibuss tilbake til Ao Nang. Det ble en lang tur med lunsj- og innkjøpsstopp underveis. Vi er tilbake på hotellet i Ao Nang på ettermiddagen. I morgen starter hjemreisen.
Ao Nang er et turiststed, med butikker, spisesteder mm. - og mange turister. Etter en uke i syd er det vanskelig å omstille seg. Middagen denne kvelden blir pizza...

Neste dag er vi oppe tidlig. Vi skal ha fly til Bangkok kl. 10. Vi pakker og spiser frokost på bostedet - blir hentet av minibussen og kjørt til Krabi flyplass - og tar farvel med guiden. Ca. 11.30 er vi på flyplassen i Bangkok. Flyet til København går ikke før kl. 01.20, så vi har mange timer til disposisjon. De andre bestemmer seg for å dra inn til Bangkok sentrum, mens jeg blir igjen på flyplassen ( er ikke noe begeistret for storbyer). Bagasjen deponerer vi på flyplassen.
Flyplassen i Bangkok er stor så det er ikke vanskelig å finne på noe og tiden går. Jeg leser, spiser lunsj, slapper av med litt drikke, utforsker deler av terminalen mm. Det er store forhold her og tiden går raskt.
De andre kommer tilbake utpå ettermiddagen, og har hatt en fin tur. Vi spiser middag og tiden for avgang nærmer seg. Etterhvert hentes bagasjen, vi finner riktig terminal og innsjekk, passkontroll mm. går greit selv om det er mye mennesker. I avgangshallen er det også en rekke butikker, spisesteder og barer og tiden går. Det er store avstander her så vi må finne vår utgang i god tid. Etterhvert er det ombordstigning og vi finner våre plasser i det store flyet.

Det er natt og vi sover det meste av turen. Det er brede og romslige seter, så det går fint. Det er en del turbulens over de høye fjellkjedene. Vi skal lande i København 07.25, og blir vekket i god tid.
Vi skal ha fly videre til Oslo kl. 9.30, så vi har tid til å spise, handle og slappe av.
Turen til Oslo går raskt, og vi er igjen på norsk jord etter en fantastisk tur.