Rallarvegen

Rallarvegen over Hardangervidda, langs Bergensbanen fra Haugastøl til Myrdal/Flåm er vel landets mest populære sykkelvei.

Vi er to som skal sykle denne turen i slutten av Juli. Overnatting er bestilt på Hotell Finse 1222 og i Flåm.
Vi starter turen med bil fra Oslo en tidlig morgen, og er etter noen timer fremme på Haugastøl hvor vi parkerer bilen ved togstasjonen.
Sykler leier vi i sykkelutleia, og snart er vi på vei innover grusveien. Det er strålende vær og etter et stykke finner vi en fin plass ved en idyllisk bekk, hvor vi spiser lunsj.
Etter å ha slappet av en stund går turen videre. Vi har ikke så mye bagasje men det merkes godt i de bratteste kneikene.

Strekningen mellom Haugastøl og Finse er ca. 27 km.
Vi passerer flere vann innover vidda, og i det fine været er utsikten mot fjellene i bakgrunnen suveren.
Vi tar oss god tid med flere pauser hvor vi bare nyter øyeblikket.
Siste strekningen mot Finse er relativt flat og går raskt, og snart er vi fremme på hotellet. Vi får et fint rom med balkong og kjempeutsikt mot Hardanger-Jøkulen.
Det blir en god dusj og avslapping med godt drikke før middag.
Og middagen er strålende, med mye og veldig god mat - og godt drikke til.
Etter middag slapper vi av i salongen en stund, men vi er trøtte etter en lang dag, og går tilsengs tidlig. Det er en ny lang dag i morgen.

Etter en god natts søvn og en god frokost er vi igjen på syklene.
Det er også i dag strålende vær, men litt kjølig før sola får tak.
På et par korte strekninger er det snø, så vi må trille syklene.
Første etappe blir til Fagernut hvor vi tar en god pause med nystekte vafler og drikke. Vi slapper av i den varme sola og har det kjempefint.
Men vi må videre. Vi har et tidspunkt hvor syklene må være levert i Flåm og er usikre på hvor lang tid vi bruker.

Strekningen Finse - Hallingskeid er 21 km og Hallingskeid - Flåm 32 km.
Vi fortsetter turen. Det er ganske bra å sykle det meste av veien men også partier med en del stein som krever litt ekstra. Det er derfor lurt å stoppe opp når vi skal beundre de snødekte fjellene omkring oss.
Etterhvert begynner det å gå nedover og vi nærmer oss Myrdal.
Ved et idyllisk vann tar vi en pause med litt mat og drikke.

Turen går videre og vi får et glimt av Flåmsdalen langt der nede.
Vel fremme ved nedstigningen fra Myrdal, venter den største utfordringen. Det er bratt og sykkelveien går i flere slynger nedover. Det er en del løs stein og vanskelig å sykle. Det sikreste er å trille sykkelen ned denne strekningen.
Men etterhvert blir det mindre bratt og bedre underlag, og når vi kommer inn på veien ved Kårdal går resten av turen ned til Flåm raskt.
Vi er fremme i god tid i forhold til tidspunktet for å levere syklene. Vi leverer syklene og behøver ikke tenke mere på dem.

Vi skal være i Flåm 2 netter og får et greit rom. Bildet viser utsikten fra trappeavsatsen foran døra.
Været er fortsatt strålende og det er varmt. Så vi sørger for å få fylt opp væskelagrene på uteserveringen.
Vi oppsummerer turen og er enige om at det har vært en kjempefin tur, særlig når det har vært kjempevær hele tiden.

Det er innredet restaurant i noen gamle jernbanevogner like bortenfor bostedet, og vi spiser en god middag med godt drikke til.
Det blir ingen sen kveld...

Det er ny dag med like strålende vær, og vi bestemmer oss for å dra på båttur. Det går en turistbåt som skal til Gudvangen og tilbake.
Vi får plass på dekk sammen med mange andre og nyter turen. Ut Aurlandsfjorden forbi Aurland på høyre side og en stund senere Undredal på venstre side.
Etterhvert svinger vi inn den berømte Nærøyfjorden. Det virker smalt her med høye fjell på hver side, men det er et fasinerende skue.

Turen tar tid men etterhvert nærmer vi oss - fjorden vider seg ut og vi passerer en kirke, og flere gårder og hus på vei inn til kaien i Gudvangen.
Vi har god tid til å se oss om og handle i turistbutikken på kaia. Min medreisende tar til og med en dukkert i det kalde vannet. God mat blir det også tid til.

På vei ut fjorden igjen går båten innom bryggen ved et gårdsbruk. Det viser seg at de skal ta ombord nyplukket jordbær.
Vi sitter på dekk og nyter jordbær resten av turen ut fjorden.
Det er ingen hurtigbåt vi reiser med så turen tar tid, og etterhvert går vi innendørs og slapper av resten av turen.
En fin tur på en finfin dag...

Vel tilbake blir det litt avslapping før en god middag om kvelden. I morgen skal vi hjemover.

Det er hjemreisedag, og etter en god frokost går vi til toget - Flåmsbanen som skal frakte oss opp fjellet til Myrdal.
Som vanlig stopper toget ved fossen oppe i dalen, og det er god vannføring, se bilde.
Vi kan gå direkte over på toget østover på Myrdal, og etter en togtur over fjellet i like fint vær som de foregående dagene er vi tilbake på Haugastøl. Bilen står på samme sted og vi får på plass bagasjen og er snart på vei mot Ustaoset, Geilo osv.

Turen hjem går greit, og vi konkluderer med at det har vært en kjempefin tur.