Sykkeltur fra Sunndalsøra

I forbindelse med en tur til Trondheim har jeg planlagt å ta en sykkeltur. På veien sydover igjen kjører jeg til Sunndalsøra - som er start og slutt på denne sykkelturen. Jeg får lov å parkere bilen ved Trædal Hotell & Turistsenter - som ligger utenfor sentrum i retning Litldalen. Jeg laster opp sykkelen og er snart på vei innover dalen. Første delen har lite stigning men etterhvert blir det brattere. Det er varmt denne dagen, og når jeg er oppe på fjellet på ca. 800 moh. er det godt med en pause ved et idyllisk vann.

Jeg skal ikke så langt i dag og etter å ha syklet innover fjellet i småkupert terreng langs flere vann er jeg fremme ved Aursjøhytta (betjent turistforeningshytte), hvor jeg skal overnatte.  Det er sent i sesongen, så det er ikke mange gjester her. Vertinnen serverer en god middag og jeg slapper av til det er sengetid.

Etter en god frokost og nysmurt matpakke er jeg igjen på sykkelen. Jeg passerer demningen til Aursjøen og videre slagt nedover i et par lange svinger. Men det blir brattere og veien slynger seg nedover. Det er noe løs grus, så jeg må være forsiktig i de skarpe svingene. Et par steder er det korte tunneller med den skarpe svingen inne i tunellen. Jeg stopper flere ganger for å se på den fine utsikten.
Etterhvert er jeg nede i Eikesdalen og turen ned til "sentrum" ved sørenden av Eikesdalsvatnet går raskt.
Det blir en tur innom butikken for å proviantere litt. Tar også en liten tur innover Mardalen og stien opp til Mardalsfossen. Men som kjent er jo vassdraget regulert så det er ikke så mye foss å se på.

Men jeg skal videre og starter turen nordover langs Eikesdalsvatnet. Det er relativt flatt og lettsyklet. Underveis langs vannet må jeg gjennom to tunneller - den første 780 m lang og den neste hele 3,5 km lang. Det er lys og greit å sykle tunellene. Etterhvert har jeg passert hele vannet og er snart i Eresfjord, hvor jeg får leid en liten hytte på campingplassen. Også her er det lite turister, så det blir en rolig kveld.

Siste dag på sykkelen for denne gang. Turen går langs Eresfjorden - en relativt flat og lettsyklet strekning.
Videre over til Eidsøra ved Sunndalsfjorden og langs fjorden til Øksendal. Det er en tunell på 2,3 km på denne strekningen.

Men fra Øksendal til Sunndalsøra er det en tunell på hele 6 km. Jeg har ikke lyst til å sykle denne og velger den gamle vegen langs fjorden. I starten er det noe stigning, og etterhvert utmerket utsikt. Men idet jeg kommer til høyeste punkt møter jeg en hindring. Det har gått et ras fra fjellet (store fjellblokker og stein) som sperrer veien.
Jeg har ikke lyst til å sykle tilbake flere kilometer, og klarer å komme meg over/forbi raset. Vel over er det igjen fin vei, og det går raskt nedover til jeg er nede ved fjorden rett utenfor Sunndalsøra.
Jeg finner tilbake til der jeg parkerte bilen, og får meg også en god dusj før jeg kjører hjemover til Østlandet.

Jeg har ikke oversikt over hvor lang denne sykkelturen er, men strekningen siste dag fra Eresfjord til Sunndalsøra er noe over 5 mil.
Turen kan anbefales, men vær forsiktig ned fjellet til Eikesdalen.