Kitzbuhel

21. januar 2017
Jeg sitter og ser på Utforrennet fra Kitzbuhel på TV, og dette bringer tankene mine tilbake noen år, nærmere bestemt til 1979.

Jeg tilbrakte den gang en uke på ski i dette kjente skistedet.
Jeg bodde noen få kilometer utenfor byen - i Aurach - på Hotel International, som dengang ble drevet av 2 norske damer.
Jeg var eneste "turisten" som bodde der denne uka. Resten var en gruppe nordmenn som hadde seminar der. Jeg tilbrakte derfor stort sett kveldene - etter middag - sammen med personalet. En kveld var jeg inne i byen og spiste middag sammen med seminardeltagerne.
Og siden damene manglet en kokk da jeg var der, ordnet jeg det for dem, da jeg kjente en som var kokk, og han kom nedover med flyet vi reiste hjem med.

Dette var uken før det årlige utforrennet i disse tøffe bakkene. Og en av de første løypene jeg kjørte var utforløypa - som tidlig i uka var åpen for kjøring på lik linje med de øvrige traseene. Utforløypa er såvidt jeg kan bedømme den samme traseen i dag som dengang.

Som dere ser på TV er det ganske bratt ut fra start, og jeg fikk store problemer med farten og måtte derfor kjøre flere bremsesvinger før jeg var nede i en fart som var normal for meg. Videre ble det stort sett vanlig slalom for min del, men rettstrekket på veien, som ikke er så rask, gikk fint uten svinger. Når det ble brattere igjen ble det stort sett slalomsvinger til jeg kom ned i skråkjøringa. Her er det ikke så bratt så denne delen gikk greit.
Siden jeg ikke var kjent med løypa måtte jeg ta en stopp oppe på siste hengkanten før mål.
Det så veldig bratt ut, men jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle kjøre hele løypa, så jeg satte utfor, og jeg er sikker på at jeg hverken før eller senere har kjørt så fort på ski.
Men jeg klarte meg helt ned til mål selv om det ble et hopp på den siste kulen før mål. Og jeg klarte også såvidt å stoppe før jeg havnet på tribunene.
Resten av den dagen kjørte jeg noen turer i slalomtraseen (der hvor slalomrennet går hvert år) bortenfor utforløypa.

Uka gikk raskt med kjøring hver dag i det meste av løypesystemet. Fant også ut at jeg kunne kjøre slik at jeg kom ned i nærheten av bostedet, så slapp jeg å ta bussen tilbake om ettermiddagen.
Oppholdet var inklusive frokost og middag, så det ble stort sett bare lunsj oppe i fjellet. Og selv om det var kaldt - ned mot minus 20 - tidlig på dagen, var det fint å sitte ute og spise lunsj oppe i fjellet, da solen varmet godt utover dagen.