Cruise på Themsen

Vårt “hjem” i en uke, LADY DIANA - 38 fot (11,58 m) lang og 12 fot (3,66 m) brei - ikke noe problem for en sjøvant kar. (klikk på bildet så forstørres det)

Dette er beskrivelse av et cruise på Themsen i leid båt. Cruiset ble gjennomført i 1995, men minnene er fortsatt sterke, og denne type cruise på Themsen eller på de engelske kanalene med kanalbåt er like aktuelt i dag, og kan anbefales på det varmeste. Se link til selskapet vi leide båten av her . Det finnes flere selskaper som leier ut båter. Se også bilder fra turen i fotoalbumet.

Da vi skulle planlegge ferien i 1995 var det en som kom med forslaget - skal vi dra på kanalbåtferie i England i sommer?
Godt forslag og vi sjekket mulighetene, og etter litt planlegging hadde vi bestilt båtferie, men det ble ikke på noen kanal, men på selveste Themsen - Great Britain´s most famous river.

Avreise 29. juli - 4 voksne og 3 barn.

Jeg var under planleggingen utnevnt til kaptein og fikk kapteinslue ved starten av turen. Med den erfaring jeg hadde på sjøen skulle nok det gå bra. Jeg er jo ganske flink til å ro, har flere turer med danskebåten, en kullseiling i VG-jolle og noen turer på vannski. Og vi skulle jo få opplæring.
Vi fikk i god tid tilsendt håndbok for “CRUISING ON THE RIVER THAMES” og detaljert kart, med sluser, ankringsplasser etc. Dette ble studert meget inngående.

Så stilte vi da på Fornebu en tidlig lørdag morgen for å fly med British Airways til Heathrow. Resten av veien dit vi skulle hente båten måtte vi finne ut selv. På Heathrow fant vi raskt ut at det ikke var så langt, vi fant riktig buss og det tok ca. 15 minutter før vi var i den byen vi skulle gå ombord. Byen heter Datchet og ligger ved siden av Windsor.

Dag 1

Vi var tidlig ute, men kunne ikke få båten før kl. 14.00. Vi dro allikevel en tur ned i båthavna for å beskue vidunderet. Og der lå den da, vårt “hjem” i en uke - LADY DIANA.

For å drøye tiden til vi kunne gå ombord gikk vi på pub for å spise lunsj. Når tiden nærmet seg var vi innom noen butikker for å proviantere.
En halv time før tiden var vi på plass og klare for ombordstigning, og båten var klar den. Vi fikk ombord all bagasje og andre nødvendigheter. Alle fikk sett seg om - og valgt lugar.
Det skulle komme en og ta opplæringen. Iflg. reiseselskapet var det ikke nødvendig med tidligere erfaring, for opplæring ville bli gitt.

Men først en beskrivelse av båten: En frontlugar med 3 sengeplasser - ble straks okkupert av barna, en hovedsalong med sovesofa, kjøkkendel (og radio, tv/video etc.) og innvendig manøvreringsenhet, trapp til dekk med utvendig manøvreringsenhet - ror, spak for forover/bakover og et par instrumenter samt horn. Og bakerst “cap´tens lugar” med dobbeltseng. I tillegg var det 2 bad/toalett, motorrom og en liten ensengs lugar. Se bilde øverst.

Og så var det opplæringen da. Det dukket snart opp en mann som først viste oss alt det tekniske innvendig - kjøleskap (propan), sentralvarme (propan), tv/video, toaletter (pumpetype) og motoren (diesel) med de kontroller som skulle foretas hver dag.

Så skulle vi prøve å få vidunderet til å bevege seg. Jeg fikk beskjed om å innta plassen ved roret - starte motoren (det gikk bra) og rygge (eller heter det bakke) ut på elva, svinge oppover elva (det gikk også). Etter ca. 100 m ber fyren meg om å snu - roret hardt over og litt ekstra gass - så gikk også det bra - nedover elva igjen til litt nedenfor der båten hadde ligget, snu på nytt, og så inn på samme ankringsplass (mellom båter på rekke og rad) som vi forlot. Ja jeg klarte også dette uten å dunke altfor hardt inn i brygga. Vel, vel det var den opplæringen, skriv under her og god tur, så forlot mannen oss.

Ankring 1. natt

Ja jeg klarte å komme meg ut på elva igjen og vi startet på vårt ukes cruise. Etter ca. 10 minutter kom vi til første utfordringen - den første slusen. Vi er siste båt og det er en liten plass til oss. Ja også dette klarte jeg, å lirke inn 12 x 4 meter uten å ødelegge andre båter som lå der.

Første kjente sted vi kom til var Windsor med Eaton (kjent universitet) på motsatt side av elva. Vi hadde bestemt oss for å stoppe her på returen, derfor fortsatte vi turen oppover elva. Vi passerte to-tre sluser til før vi ankret opp for kvelden. Da var vi kommet til Maidenhead og var så sultne og tørste at det bar rett på pub for mat og noen gode kalde pinter med lagerøl.
Den natta sov alle godt selv om det var et nytt sted. Det er herlig å sovne til lyden av dovne bølgeskvulp.

Dag 2

Neste dag var vi oppe i rimelig tid, spiste frokost i hovedsalongen, sjekket motoren og var snart på vei videre langs denne vannveien. Landskapet skifter vi passerer landsbyer, mindre steder og innimellom er vi “langt på landet” med dyr gressende langs elva, yrende fugleliv og frodig vegetasjon. Vi tar det rolig denne dagen og etter en tre-fire sluser ankrer vi opp i en koselig by som heter Marlow. Her er det ankringsplass nesten mitt i byen, ved en stor park. Riktignok koster det litt å ligge over her, men populært var det. Båten må lirkes inn mellom andre båter med en klaring på ca. 1 m foran og bak. Også denne dagen er vi på pub, både for å spise og om kvelden for å kose oss litt.

Dag 3

Dagen etter (mandag) er vi på farten videre til nye steder. Inntrykkene og landskapet skifter etter hvert som vi glir forbi. Sånn ved lunsjtider, etter å ha pasert noen sluser, ankret vi ved Henley on Thames, en by som er kjent for sine ro-regattaer. Kjempekoselig by, særlig langs elva. Vi spiser lunsj, på en koselig pub, og ser oss litt omkring.
Men i dag har vi tenkt oss videre, og etter ytterligere noen sluser ankrer vi opp ved en liten koselig landsby som heter Sonning. Her ankret vi opp langs elvebredden, og fortøyde i egne medbrakte stolper som slås ned i elvebredden. De fleste tok seg en herlig dukkert i elva her. Om kvelden besøkte vi byens gamle og eneste pub, nærmeste nabo til kirkegården. Her nøt vi noen pinter sammen med lokalbefolkningen - kjempefin stemning på disse pubene.

Dag 4

Neste dag (tirsdag) er det samme finværet, noe vi hadde hele uka - ca. 30 grader og passe varmt så lenge vi cruiset, men litt for varmt ved venting foran og i slusene. Vi er kommet så langt at vi snart må snu. Båten skal leveres der vi hentet den lørdag, og vi skal se oss godt om i Windsor også. Vi fortsetter imidlertid et stykke oppover denne dagen også, til en by som heter Reading (større industriby). Her spiser vi lunsj, ser oss omkring, og så snur vi og vender baugen nedover elva. Til nå har vi passert 13 sluser og det er blitt en vane med venting på slusing og inn-/utkjøring i slusene. Alt har gått bra - vi er fortsatt gode venner og kapteinen har klart å håndtere båten uten altfor mange dunk i slusesider og ankringsplasser. Vi drar tilbake til samme sted vi overnattet forrige natt (Sonning) spiser godt, slapper av og bader.

Dag 5

Onsdag er vi igjen på farten, vi passerer Henley og fortsetter videre til Marlow hvor vi likte oss godt, og i morgen har minstemann bursdag (6 år).
Underveis på et slikt cruice er det en del ting som må passes på - det går bl.a. mye vann, så vanntanken må fylles nesten hver dag. Toalettene måtte tømmes bare en gang i løpet av uka, mens dieselen varte hele uka. Denne dagen besøker vi svømmehallen i Marlow, det er fratrekk i inngangspengene for det vi betalte for ankringen. Vi får oss en skikkelig dusj etc. på et sted hvor det er litt bedre armslag enn i båten.
Om kvelden, etter en pub-tur og etter at barna har lagt seg, pynter vi båten med ballonger etc. til neste dags feiring, og så sitter vi og slapper av i den fine varme sommerkvelden - livet er herlig.

Dag 6

Det er torsdag og turen begynner å gå mot slutten. Vi starter dagen med bursdagsfeiring, får også besøk av en engelsk familie på nabobåten, som vi er blitt kjent med underveis (det var ofte mange av de samme vi traff igjen de forskjellige stedene). Utpå formiddagen er vi på farten igjen. Det blir en kort tur til Maidenhead hvor vi ankrer opp, og fikser oss til bursdagsfeiring på byen. Og denne kvelden blir det ikke pub, men et litt finere sted, hvor vi inntar middag og koser oss.

Denne natta er det noen av oss som ikke får sove så mye. Det er nemlig noen fiskere som har slått seg til like i nærheten, som prater og lyser med lommelykt. Når vi “snakker” til dem får vi bare til svar at det er et fritt land.

Dag 7

Vi er kommet til fredagen og dagens etappe er til Windsor hvor vi ankommer tidlig på dagen. Vi ankrer opp og drar for å se oss om - Windsor Castle og byen, samt en tur i to-etasjers buss til Eaton og rundt hele eiendommen til Windsor Castle. Det er mye å se på og dagen går raskt. Denne kvelden inntas middagen igjen på en koselig pub. Det er ikke rart at da minstemann skulle fortelle besteforeldrene om turen sa han at vi hadde vært på pub hver dag . Men årsaken til at det ble så mange pub-besøk er egentlig at her får du rimelig og veldig god mat. Det er dessuten en egen atmosfære på disse gamle og ofte skjeve pubene. Noen ser ut som de kan falle sammen hvert øyeblikk, og noen steder stanger du oppunder takbjelkene. Og så er det jo mange av dem da.

Dag 8

Siste dagen skal vi gjennom en siste sluse og så levere båten. Vi har hatt 26 slusepasseringer denne uka.

En ukes uforglemmelig ferie er slutt - det er alle enige om.

Turen ble avsluttet med noen dager i London.